Over Freek

Mijn verhaal

Wie is Freek

Selfmade senior manager met ruim 40 jaar ervaring. Gestart op de werkvloer als leerling monteur en aansluitend, door praktijk en studie, stapsgewijs doorontwikkeld naar management- en aansluitend directie- en bestuurdersniveau. Laatste functie in dienstbetrekking: 13 jaar Managing Director bij Pon Automotive.

Maar naast bovenstaande ook echtgenoot/partner, vader, mensen- en dierenvriend, met een passie voor motorrijden, muziek(festivals), Afrika, kampvuurtjes, campertrips met de oude DAF brandweerwagen, gitaarspelen, koken, lezen, reizen en meer…

Mijn benadering​

Wat is dat,  een ‘Selfmade’ Senior Manager?

Daarmee bedoel ik dat mijn carrière volledig ‘bottum-up’ is verlopen. Gestart als ‘jongste bediende’ en door werk en scholing te blijven combineren, opgeklommen tot Managing Director bij een van Nederlands grootste familiebedrijven waar ik eindverantwoordelijk was voor een Business Unit met < 350 Fte en een omzet > 140 mio p/a

Waarom dan nu Steinmann Support?

De reden daarvoor is simpel: mijn werkdagen waren in het verleden méér dan fulltime met de daarbij behorende ‘onbalans’ tussen werk- en privé…
Niet dat ik dat erg vond, integendeel: ik genoot ervan om ‘vol gas’ samen met mijn team(s) de schouders eronder te zetten. Maar een combinatie van factoren in mijn directe omgeving, waarbij met name de ‘kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het leven’ bijzonder duidelijk werd, heeft mij doen besluiten dit tempo wat te verlagen…
Maar omdat ik ‘het werken an sich’ nog steeds fijn, uitdagend en bevredigend vind, is de invulling daarvan op projectbasis voor mij ideaal. Daarbij telt ook zeker mee dat ik op deze manier een ‘gevarieerd menu’ geserveerd krijg en daar word ik erg enthousiast van!


Carrière verloop

Ben je geïnteresseerd in hoe mijn carrière (tot nu toe) verlopen is, kies dan 1 of meerdere van onderstaande items.

Tijdens mijn middelbare schooljaren was ik al dagelijks te vinden in de werkplaats van een plaatselijke transportondernemer alwaar ik mijn liefde voor (vracht)autotechniek  ontdekte. Dit leidde na mijn eindexamen van de middelbare school in 1978 naar mijn eerste ‘echte’ baan…

Bij Nabuurs Transport in Haps kwam ik als leerling-monteur in dienst met een ‘BBL’ contract: 4 dagen werken en één dag naar school.

Na vele technische opleidingen doorlopen te hebben, promoveerde ik na 4 jaar tot ‘chef-werkplaats’ Met de stormachtige groei van het bedrijf waarbij het wagenpark maar bleef uitbreiden, bleef ook mijn rol veranderen: in 1991 werd ik Bedrijfsleider van een nieuwe entiteit: Nabuurs Truckservice BV. De komst van dit bedrijf ging samen met de verhuizing van de gehele onderneming naar een nieuwbouwlocatie, net buiten Haps direct aan de A73. Het realiseren van de nieuwe moderne truckwerkplaats van 1200 m2, vormde tevens de start van een aparte specialisatie op mijn CV die ik toen nog niet kon vermoeden…. Want na deze eerste nieuwbouw volgde er in de daarop volgende decennia nog vele anderen waarmee ik als opdrachtgever en eindverantwoordelijke ruime ervaring heb opgedaan in het realiseren van bouwprojecten.

In de startperiode van Nabuurs Truckservice verlegde ik mijn scholingstrajecten van de techniek naar de bedrijfseconomische kant om zo sturing te kunnen blijven geven aan een steeds veranderende omgeving.

Nadat het Truckservicebedrijf goed op de rit stond, werd ik rond 1996 door de directie van Nabuurs gevraagd een geheel nieuwe afdeling op te zetten die het steeds maar groter wordende wagenpark in goede banen moest gaan leiden: Fleetmanagement. Daarmee kwam de volledige verantwoordelijkheid voor de aanschaf en operationele inzet van het wagenpark onder mijn hoede. Synchroon daaraan kwam er ook een tweede rol: die van General Manager ‘Transport Levend Pluimvee’ Dit was destijds een belangrijke tak binnen het bedrijf. De opdrachtgevers (pluimveeslachterijen) verlangden kwalitatief hoogstaand vervoer waarbij de levende have onder alle weersomstandigheden in optimale conditie op de slachterij arriveerden. In die tijd werd onze dienstverlening, welke wij succesvol ten uitvoer brachten voor diverse klanten in Nederland, ook uitgebreid naar België en Duitsland. Daarmee namen we een marktleiderspositie in waarbij we op het hoogtepunt een kleine 500.000 slachtkuikens per dag vervoerden.

In 1997 kwam de volgende generatie van de familie Nabuurs in het bedrijf in de vorm van de heren Ard en Tjebbe Nabuurs. Gelijk met hun aantreden werd ik gevraagd deel uit te gaan maken van het nieuw te vormen management en kreeg ik een stoel in het MT, welke ik tot aan mijn vertrek eind 2006 heb mogen bekleden.

Pon

Vanuit Nabuurs maakte ik de overstap naar een ander mooi Nederlands familiebedrijf: PON. Hier werd ik Regio Directeur van één van haar werkmaatschappijen: MAN Nederland Dealer BV (MND) 

Na één jaar (2007) de regio Gelderland te hebben geleid, werd mij gevraagd de regio Limburg toe te voegen aan mijn portefeuille. Dat gegeven, in combinatie met de financiële crisis welke halverwege 2008 in alle hevigheid losbarstte, zorgde voor een zeer ‘dynamische agenda’ in de daarop volgende jaren. Het was ‘alle hens aan dek’ en het vroeg veel energie om deze stormachtige periode bedrijfsmatig te overleven. Maar, het bracht ook het beste in mij en in onze mensen naar boven en tezamen hebben we de bakens zodanig weten te verzetten dat we uiteindelijk sterker uit de strijd kwamen.

E.e.a. bleef niet onopgemerkt bij Pon Holdings en in 2014 werd mij de positie aangeboden van Managing Director over de gehele werkmaatschappij MND, destijds de grootste MAN Dealergroep van Nederland met 16 dealerbedrijven verspreid over het land.

In die jaren is er veel ontwikkeld: het bedrijf moest zichzelf deels opnieuw uitvinden, want een basis enkel als ‘Truckdealer’ bleek te smal om tijdens economisch zwaar weer te overleven. Belangrijkste oorzaken: minder gereden kilometers a.g.v.de crisis in combinatie met een technisch beter basisproduct wat met steeds minder onderhoud genoegen nam. Ons dealernetwerk, wat haar ontstaan kende in de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 kende uiteindelijk een overschot aan werkplaatsvloeroppervlak én aan monteurs. We kregen de meeste filialen domweg niet meer gevuld…

Ingrijpen was bittere noodzaak: Er is gereorganiseerd, er zijn locaties gesloten en we hebben afscheid genomen van een beperkt aantal collega’s. Echter, jezelf ‘rijk bezuinigen’ is nog nooit iemand gelukt.

Het antwoord lag dan ook in de ‘Topline’ en we gingen op zoek naar méér en met name, een ander soort omzet om zo onze kwetsbaarheid als singlebrand dealer te verkleinen. Er zijn nieuwe Multibrand Serviceformules voor specifieke nichemarkten bedacht, ontwikkeld en geïmplementeerd en deze zijn allen tot op de dag van vandaag zeer succesvol:

  • BusPartners: Dé specialist in de ov- en touringcarsector voor reparatie- & onderhoud, outsourcing en wagenparkbeheer. www.bus-partners.com
  • AirportPartners: Dé specialist in de luchtvaartsector op het gebied van reparatie, onderhoud, outsourcing en wagenparkbeheer van de bedrijfskritische vloot. www.airportpartners.nl
  • WastePartners: Dé specialist in de waste & recycling sector voor reparatie, onderhoud, outsourcing en wagenparkbeheer. www.wastepartners.nl
  • En tot slot: Orion Fleetmanagement:  gespecialiseerd in het beheer en onderhoud van grote en complexe wagenparken in diverse hoogwaardige bedrijfstakken. www.orionfleetmanagement.com

Bovenstaande  4 ‘Spin-offs’ zijn sinds 2018 afgescheiden van MND en als zelfstandig cluster ondergebracht bij PON Automotive. Zij zijn een prachtig voorbeeld hoe je van tegenslagen mooie nieuwe successen kunt maken!

Ook was MND een aantal jaren importeur van VDK Nederland BV: VDK Nederland is importeur en leverancier van VDK Waste Systems. Kwalitatief hoogwaardige kraakperswagens voor de Waste & Recyclingmarkt met bijbehorende containerbelading. www.vdknederland.nl

Een strategisch besluit in 2017 luidde het einde in van MND als onderdeel van Pon Automotive. Van de 10 resterende MND dealerbedrijven heb ik op verzoek van Pon 4 MND locaties verkocht aan bestaande collega MAN dealers en 4 locaties aan onze toenmalige Sales Director die sinds eind 2018 onder eigen naam als MAN dealer in de markt staat. (www.denengelsen.eu)

De laatste twee MND bedrijven (Apeldoorn en Duiven) zijn nog altijd onderdeel van Pon, evenals MAN Truck & Bus BV, de Nederlandse Importeur van MAN Trucks en Bussen.

VDK Nederland is in deze periode verkocht aan de Belgische OEM van VDK: Mol Cy uit Staden.(B)

Nadat ik deze transities met “mijn” MND en haar dochterbedrijven had afgerond, ben ik nog gevraagd een andere Pon onderneming (DRV in Hoogeveen) weer op de rails te helpen, met als doel dit bedrijf ook te desinvesteren. Hier ben ik tot aan de succesvolle verkoop begin 2020 als Interim MD mee bezig geweest, waarna ik vrijwillig het Pon bedrijf heb verlaten.

nov 2020 – Heden

Zelfstandig Ondernemer bij Steinmann Support

jan. 2019 – feb. 2020

Managing Director a.i. Dutch Rescue Vehicles (a Pon Company)

jan. 2007 – jan. 2019

Managing Director MAN Nederland Dealer BV (a Pon Company)

  • Managing Director AirportPartners
  • Managing Director BusPartners
  • Managing Director WastePartners
  • Managing Director Orion Fleetmanagement
  • Managing Director VDK Nederland BV

1996 – 2006

Fleet- en Facilitair manager Nabuurs Groep

General Manager Transport Levend Pluimvee

1991 – 1996

Bedrijfsleider Nabuurs Truckservice BV

1981 – 1991

Werkplaatschef Nabuurs Transport BV

1978 – 1981

Monteur bedrijfswagens Nabuurs Transport BV

2015

Harvard Business School Boston USA

Pon Innovation Program

2012

Erasmus Universiteit Rotterdam / ISAM

Collegereeks Salesmanagement

2009 – 2011

Nyenrode Business Universiteit / Focus

Collegereeks Verandermanagement

Collegereeks Neuroleiderschap

1985 – 1986

Innovam

Bedrijfseconomie (voor het Autobedrijf)

1978 – 1983

Technisch Kaderfunctionaris

1ste Bedrijfsautotechnicus

2de Bedrijfsautotechnicus

Diverse technische Specialisaties

1973 – 1978

Elzendaalcollege Gennep

Nederlands       Moedertaal

Duits                    C2

Engels                 C2

Frans                   A2

Interesse?

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie, een kennismakingsgesprek of voor een offerte.